مشاهدة النسخة كاملة : قصه رعب حقيقه تروي بلسان بطله القصه عن طفله وعندها اولاد واحفاد


عاشق الصمت
12-22-2013, 05:23 PM
ليكم احداث قصه رعب حقيقيه عاشتها طالبة علم النفس والاجتماع اثناء بحثها ودراستها
القصه بلسان البطله..
والتي تعرضت لاغرب احداث رعب اذهلتها وشلت تفكيرها لبعض الوقت بل واحيانا دب الخوف داخلها ...

تبدأ قصتي عندما اتصلت ام الفتاه صاحبه المشكله بدكتور في الجامعة يقربلها وعلى اعتبار ان هذا الموضوع يخص اخصاء علم نفس واجتماع فطلب منا اننا ندرس الحالة التي على الاغلب هوس وتشتت نتيجة وضع معين نفسي تعيشه بنت عمرها 8 سنين خلاها تقول لامها _انا مش بنتكم انا ام وجدة وعندي اولاد واحفاد... وتصر على هذا لكن بعد فترة وبحث دقيق انا وزميلاتي اكتشفنا المفاجأة الرهيبة...ان كل كلمة قالتهاهذه البنت ووصفتها عن عائلتها ومكان بيتها وكله صحيح مية في المية وبدانا البحث اكتر...

نبدأ بالجزء الاول.....


من اربع سنين تقريبا عرفت فرح شاهين الحالة الي طلب مني استاذي في الجامعة اني ادرسها اانا وصاحبتي سمر...
قبلها قعدنا كلنا مع الاستاذ واطلعنا على الحالة وكيفية التعامل معاها لاننا لسه طلبة ومش دكاترة ومش على دراية كاملة بلي ممكن نعمله انما دي كانت فرصتي انا كنت حاطة في دماغي انها فرصتي ولازم احقق فيها حاجة مهمة على اعتبار ان الحالة دي اول مرة تصادفنا ....


اخدنا ميعاد مع الام وروحنا انا وسمر....سمر كانت علم نفس وانا علم اجتماع...يعني على حسب كلام الدكتور نكمل بعض....

دخلنا الشارع الي ساكننين فيه ال شاهين بصراحة راقي اوي...والعمارة على ارقى...قالت سمر ..
-ايه يا ورد دول بينهم اغنيا اوي...
- لي هي العقد بتطلع غير من الاغنياء تلاقي امها على سهرات وابوها مسافر لغاية ما البنت تعقدت
-لا يا ورد هي وحيدتهم ومدلعينها اوي
-اه اه الملف بتاعها مبارح بليل تابعته هي مدلعة اوي امها ما عندهاش غيرها....بدراستي الاولية لحالتها اعتقد ان الوحدة خلت عندها نوع من التوحد الذاتي وبدأت تتخيل امور معينةلغاية ما صدقتها
- كل دي تكهنات..واهم حاجة في شغلنا اننا ما نتوقعش حاجة غير اما انشوف الحالة
- عارفة يا سمر انا بس بحط احتمالات عشان يسهل علينا الشغل...

وصلنا لشقتهم...فتحتلنا الخادمة ورحبت بينا...بعد شوية جت الام...الست مهى...ست انيقة واكابر اوي....بس الحزن الرهيب الي في عينيها قدرته اوي...معاها حق بنتها الوحيدة دي...

دردشنا شوية في حجات عادية بعدين سألتها انا عن فرح...
-مدام مهى احكيلي شوي عن فرح طفولتها...
- قالت بحزن: فرح بنت ذكية اوي اوي وده اكتشفتو من اما كان عندها 3 سنين كانت تحفظ اي حاجة بسرعة واي حاجة تتقال قدامها تحفظها دي كانت حافظة عواصم العالم وجدول الضرب من هي وعندها 4 سنين...
-ما شاءالله....طب وهي تحب الناس ولا تلاقيها تحب تقعد لوحدها
-لا كانت اجتماعية اوي بنت ولا كل البنات في خفة دمها وجمالها....الا من فترة قريبة حصلها الكلام ده بعد وفاة جدتها كانت بتحبها اوي اوي وكانت عايشة معانا..بعد وفاة جدتها اتصدمت وما بكيتش جالها سخونية دخلناها المستشفى وفي في حالة لا وعي كانت تكرر حجات وجمل كتير زي انا عليا انا بيتي في جبل لبنان انا مش فرح وكلام مش مفهوم ومن يومها واحنا على الحال ده..تخيلي دي بتعرف الحرب العالمية التانية والي حصل فيها وتقول حجات تخص الفترة دي...

- تدخلت سمر في الموضوع وقالت: عرضتيها على دكتور نفسي قبل كده
-لا خفت عليها تتعقد ذيادة...فطلبت من الدكتور خليل يشوفلي حل وبعتكم لية كده افضل ان شاءالله تساعدوني.
- مسكت ايدها وقلت: حساعدك بإذن الله...ممكن نشوفها
-اوي اوي اتفضلو....

دخلنا قودتها لقينا بنت شعرها اسود طويل ولابسة فستان قصير وقاعدة على طاولتها بترسم بهدوء وبتغني....انا ركزت عليها وسمر ركزت على الغرفة بكل ما فيها حيطانها وارضيتها والحجات الي فيها ...اصل الحجات الي زي دي تنفع في البحث واكتشاف الوضع اكتر

قربت من فرح وقلتلها...

-مرحبا يا قمورة...
-اهلا(وكملت رسم عادي) بصيت علىي بترسمه كان شجرة حلوة بجد رسمها مبدع ودقيق)
-قالت امها: فرح دول صحباتي عاوزين يتعرفو عليكي...
-ضحكت وقالت: بس انا عم ارسم مش فاضية..
-قالت سمر: كل قودتك لونها اخضر
تدخلت الام وقالت: هي طلبت كده...عاوزة كل حاجة خضرة الحيطان الشراشف كله
-قلت بابتسامة: حلو اوي اوي..انتي بتحبي يا فرح اللون الاخضر
-ايوة بيفكرني بالضيعة..الجبل...
-بتحبي الجبل والضيعة
-اه بحس اني بحب اروح هناك كتير
-قالت امها: كل يوم اجازة بنخدها الحدايق والطبيعة هي بتطلب كده
-سمر: حلو اوي ما هما الرسامات الحلوين الي زييك اكيد بيشوفو باالطبيعة مكان حلو يرسمو منو
-قالت بحدة: لا مش عشان كده...عشان انا من هناك واتربيت هناك وولدت هناك
-بصت لامها الي لقيت في عينها حيرة ورفض لكلام بنتها وهمست في ودني وقالت: فرح ولدت هنا في المدينة عمرنا ما رحنا جبل نحنا اساسا من هنا من البلد ما عندناش ضيعة او جبل
(الي احب اوضحه بس ان لبنان فيه جبل الي منسميها الضيعة وفي عادي المدينة وفي سكان الجيب وسكان المدينة وفي ناس كانت ساكنة في الجبل ونزلت على المدينة وفي ناس من اساسها من هناك...)
- قربت من دفترها بتاع الرسم وقلتلها: ممكن اشوفه اصل سمر الي معاية دي عندها معرض للرسم ولو عجبها رسمك حتخليكي تشتركي فيه
-ضحكت وقالت: بجد؟؟؟
-ايوة..وريني

اديتني دفتر الرسم بتاعها حجات عادية عن الطبيعة وراسمة عيلة ست كبيرة في السن و جنبيها عجوز معاه عصاية واولاد كبار ومعاهم اولاد صغيرني تقربا اربعة كبار 3 شباب وبنت ...

قلتلها ببراءة: مين دول يا فرح..
-قالتلي نتعالي اقلك..قربت منها: دول عيلتي...
-بصراحة حسيت برعب وقلبي بدأ يدق ...قلتلها طب وانتي مين فيهم: انا دي(وراحت مشاورة على الست العجوزة)
-بلعت ريقي وبصيت على سمر الي ما كنتش فاهمة حاجة وقلت لفرح: اه بس دي ست كبيرة وانتي جميلة صغيرة...مش يمكن قصدك اانك دي(وحطيت صباعي على بنت صغيرة في الرسم)
-بصت لية بعصبية وقالت: لق دي....البنت الصغيرة دي حفدتي هند
-اه اه ماشي..واسمها ايه دي(الست العجوزة)
-دي انا علياء درويش...
-كملت معاها ومشيت مع كلامها : ومين الباقيين
-ضحكت وقالت ماشي حقلك عليهم : عندك الكبير كريم وجمال وسليم والبنت ريم...الصغيرة ريم...(شفت على وش ريم دموع)
-طب ريم ليه بتعيط..
-اصل جوزها مات في حاادثة عربية....
-اه اه..والباقي...
-دول اولاد كريم وجمال....جبران الصغير على اسم جوزي...والصغيرة اسمها هند..
-طب والراجل العجوز مين؟؟؟
-ده جبران(قالتها بحرقة)

-جبران مين..
-سكتت.....رجعت عدت السؤال: جبران مين...بردو ما ردتش... صرخت في وشها وقلتلها...(دده اكيد جوز علياء)
-وقفت وقالت: بكرهه اه بكرهه ما بحبوشششششششششششششششششششششش
-رعبتني بصراحة رعبتني....وفجأة قعدت وقالت : انا عاوزة انام اتفضلوا...وقعدت على رواقة وهي بتغني اغنية قديمة لنجاة الصغيرة بس بتغنيها بالهمس(كان قلي في يوم يا حبيتي ودي القمر ورحت معاه ولا اداني الا السهر...)وكملتها عادي كأنها حافظاها بالحرف...غنتها كلها...

طلعنا برة واول كلمة قلتلها لامها: انتو بتسمعو نجاة الصغيرة..
قالت باستغراب: ابدا...انا اساسا ما بعرف نجاة الصغيرة مين نجاة الصغيرة
قلتلها: الاغنية الي كانت فرح بتغنيها دي لنجاة الصغير
استغربت وقالت: انا بسمعها بتغني حجات كتير بس ما بعرفش ايه هي دول لنجاة
اه لنجاةة
لالا...ما م نعرفها

طلعنا من البيت واتفقنا نرجع تاني يوم....لغاية ما نزلنا من البيت وانا مصدومة...واخدت معاية الورقة الي رسمت عليها فرح صورة عيلتها من غير ما تحس....
قعدنا انا وسمر بعديها نشوف وصلنا لايه من المقابلة الاولى...
بس الي كان حيجنني ازاي بنت عمرها 8 سنين حافظة اغنية لنجاة الصغيرة وصعبة وهي عمرها ما سمعت حاجة لنجاة ولا اهلها يعرفوها....
سمر كانت بتقول ان الي عند البنت حالة من ااهوس جالها من جراء حمة وفقدان جدتها ....بس موضوع الاغنية ده قلب في دماغي حجات كتير...
سهرت طول الليل وانا باصة عل الصورة الي رسمتها فرح لعيلتها الي بتقول انهم ولادها واحفادها...رسم دقيق وكأني بشوف صورة فتوغرافية بجد...سرحت بالصورة اكتر واكتر وكنت بسجل كل حاجة بفكر فيها....

لغاية ما جيه تاني يوم..رحنا عندهم واخدت معاية سي دي لنجاة الصغيرة هدية لفرح...

الجزء التاني

جيه اليوم التاني وانا كلي تصميم عشان اعرف حكاية فرح شاهين....ومعاية السي دي بتاع نجاة الصغيرة....سمر كانت بتشوف الحكاية من زاوية تانية...يعني مرض نفسي زي جنون هلوسة تخيل واسع...انا كنت بصارحة كنت تايهة بين الي بتقولو سمر..وبين الي بشوفو من فرح وبين الي بيقولو الدكتور خليل.....بس ما يأستش على الاقل...وبحاول وبجرب...
اول ما دخلنا بيتهم فتحتلنا الباب فرح ووراها والدتها...كانت سعيدة بينا وقالت..
-اهلا وسهلا
-قلت برقة: جبتلك معاية حاجة جميلة..
-ايه ده ؟؟؟
-سي دي فيه اغنية جميلة...تعالي نسمعها سوا..
-ماشي
وراحت جري على اوضتها وشغلت السي دي...
نجاة الصغيرة لا تكذبي..اني رأيتكما معا..عيناك في عينيه...شفتاك في شفتيه..لا لا لا لاتكذبي...
انا قلت يمكن البنت تقولي ايه ده وايه الي بسمعه ده..لقتها سرحت في عالم تاني..وبصت للشباك..وراحت في دنيا تانية...ولا نطقت بكلمة طول ما الاغنية شغالة...عنيها فجأة تتحول لعيون اسد...مرعبة..وشوية تلاقيها بتدمع..صدقوني دمعت...كأنها ست كبيرة اتأثرت وفهمت معاني الاغنية....
فجأةة لقتها اتنفضت مكانها وراحت طافية السي دي وجري على سريرها وغ طت نفسها وقلتلنا (انا عاوزة انام)
خرجنا بهدوء ما حبيناش نضغط عليها...واحنا خارجين لقيت سمر بتقول لام فرح
-معلش في السؤال بس لازم اسأله من بعد اذنك

-اتفضلي...
-ارجوكي ما تضايقيش مني
-لا ابدا انا اي حاجة عشان بنتي انا مستعدة ليها
-حضرتك تعرضتي للخيانة...من جوزك اسفة
-بصيت لسمر بعاتبها على سؤالها وقلت: اسفين بس قصد سمر ان اي حاجة عنك انتي وابوها تساعد اوي في حالتها
-لا لا عادي اوي...بس لق..انا عايشة انا وجوزي حياة هادية اوي بجد.,,,قليل انا منتخانق..يعني عمري ما حصلي خيانة من اي نوع....جوزي انسان كويس اوي حياتو كلها لي بنتو و لي...ولشغلو..
-قلت وانا بحاول اعتذر من الام: من بعد اذنك لازم نشوف والد فرح
-هو دلوقت في قطر اخر الشهر يجي...
-طيب...نشوفك بكرة بس انا عاوزة منك حاجة
-ايه؟؟

-تشغلي سي دي نجاة الصغيرة طول اليوم وتشوفي ردة فعلها اوك
-لقتها بتقول بخوف: ربنا يستر حاضر
-ده رقمي اتصلي بية لو حصل اي حاجة
نزلنا انا سمر جواية الف سؤال.....وسمر مصرة ان ده نوع من الهلوسة والجنون....انما انا في دماغي حاجات تانية كنت قريت عنها مرة..بس هي ابعد ما تكون عن الحقيقة وانا مقتنة انها مش حقيقة...فقلت لسمر..
-سامة عن التقمص
-اه طبعاً الطائفة الدرزية عندنا في جبل لبنان تؤمن بيه
-عارفة
-انتي بتفكري يابه
-يعني.....
-لالا اوعي يا ورد الدكتور خليل خاصة لو عرف الي بتفكري بيه حيرفدك من الجامعة(ضحكت)
-لالا مش زي ما انتي فاكرة انا بشك مش مؤمنة يعني..
-قصدك تناسخ ارواح
-والله حالة البنات دي معقدة اوي...اصب من الي ممكن نفكر فيه
-انا شايفة ان لو شلنا لى جنب موضوع الجنون ممكن تكون بتألف كل الكلام ده
-قلت وكأنها حطت في دماغي فكرة: يعني لو اتأكدنا من الي بتقولو ساعتها ممكن نجزم اذا كان صح او غلط
-تمامممممم هو ده
-ماشي انا بليل حشوف الدكتور خليل وابقى اكلمك
-تمام..

بيليل شفت الدكتور خليل واطلعته على كل الي حصل...لقيته سرح في عالم تاني..اصل الدكتور خليل ديما كده..تطلعي منو الكلام بالعافية...
-دكتور انا بجد حاسة ان الحالة دي غريبة....
-كل حاجة صعبة تلاقيها غريبة
-لالا بس موضوع نجاة الصغيرة غير في دماغي حاجات كتيرة
-معاكي حق...البنت دي وراها سر...انا بفكر في حاجة بس مش عاوزة اقلهالك.....
-قلت بسرعة: تقمص
-بصلي بصة عمري ما حنساها راح زاعق فية وقال: لا يا ورد كده غلط..احنا حنركز في الحاجات الغيبية وننسى العقل والمنطق ...تناسخ ارواح ...اوعي تدخلي في الحاجات دي....احنا بنتكلم في العلم...وشكلك اساسا ما تعرفيش حاجة عن التقمص عشان تربطيها بحالة فرح شاهين
وراح شايل كتاب من مكتبته ومديهولي وقلي: ده كتاب يشرحلك اكتر عن التقمص اقري....وانا مش عاوزك تفكري في الحجات دي خالص بالنسبة لموضوع فرح او اي حالة من النوع ده لان التفكير في تناسخ الارواح هروب من حقيقة اكبر

-قلت باعتذار: مش قصدي بس...كانت فكرة وخلا راحت
-لازم تروح ..ورد اسمعيني...كل جسد ليه روح واحدة...مافيش روح تخرج من جسد وتيجي على جسد تاني ...يبقى الانسان عايش بروحين...مستحيل....الجسد الواحد ليه روح واحدة..احنا مش في فيلم رعب نألفه ونخرجه....اشباح وكلام فاضي...مافيش المواضيع دي تناسخ الاوراح لا في الدين الاسلامي ولا المسيحي الا الدروز واعتقادتهم تحترم لا اكثر انما ندخلها في شغلنا ...(علي فكرة الاستاذ خليل مسيحي)
-طب والجن والسحر
-في دي صح بس مش في الحالة دي لان فرح شاهين بتقول انها واحدة تانية والجن والسحر بيخلو الواحد نفسه اانما بيتصرف بطريقة شاذة مش بياخد روح غيره
-سألته سؤال غير مجرى الموضوع كله: طب لو علياء درويش موجودة وعايشة؟؟
-الله هنا مربط الفرس...نعرف ازاي..
-مش المثل بيقول امشي ممع الكذاب لللباب
-صح
-انا حمشي مع فرح عشان اقنعها ان كل الي بتفكر فيه غلط وتهيأت وبكده اول طريق للعلاج
-ماشي...خليكي ماشية في الطريق ده...
-شوف رسمها يا دكتور رائع....كأنو صور فوتغرافية دقيق اوي اوي
-بصله وقال: ما هما الاذكياء والمبدعين الي بينصابو بالحاجات والقد من كتر التفكير تلاقيهم حساسين اوي ..ودماغهم بتشتغل كتير
-صح

بليل روحت البيت وقعدت في اوضتي ...حطيت قدامي كل المعلومات من اول ما شفت فرح..
-فرح شاهين بنت هادية وذكية بتحب الطبيعة واللون الاخضر
-بتقول انها واحدة تانية اسمها علياء درويش عندها ابناء و احفاد
-بتذكر تفاصيل عن حياتهم وعارفة اسماءهم
-تعرف معلومات عن الحرب العالمية التانية
-بتحب تسمع نجاة الصغيرة...وحافظة اغنية منها
معلومات قليلة بس مهممة....رجعت بصيت للرسم بتاعها........حطيت دائرة على جوز علياء الي بتقول ان اسمه جبران...جبران درويش...جبت دليل التليفونات للسنة دي وللسنوات الي قبل..اربع ساعات وانا بدور....ولا حاجة...يأست وحسيت بجد ان البنت دي ممكن تكون بتشتغلنا.....جيت انام رن التليفون....
-الو انسة ورد
-اه مين
-انا ام فرح ..
-خير مال صوتك

-حطيت سي دي نجاة زي ما قلتلك....لقتها جبت السي دي وكسرته وداست عليه وبدأت تصرخ وتقول بكرهك يا جبران بكرهك لغاية ما داخت ووقعت وسخنت وجيه الدكتور خفض الحرارة ونامت وهي بتقول مش حسامحك بكرهك
-قلت بخوف: ما اتصلنيش بية ليه فورا
-اتلخمت
-من الصبح حكون عندك
-ما تتأخريش ارجوكي فرح حالتها بتسوء..
-راقبيها وسجلي كل كلممة بتقولها دلوقت الكلام و هي نايمة مهم اوي
-حاضر
قفلت وانا في بالي الف سؤال يا انا يا انتي يا فرح شاهين...

الجـزء التـالت

بعد تليفون ام فرح بصراحة ما نمتش واول مرة يتملكني الخوف يعني زي الي شاف فيلم رعب قبل النوم وبدأ يتخيليه...انا حاسيت بكده ....استغفرت ربنا وحاولت انام....لكن اول حاجة كانت تيجي عل بالي...

(لو كانت علياء درويش فعلا عايشة ايه الموقف بقي)......كل ما تيجي الصورة دي في ذهني كنت اخاف بجد...يعني نكون دخلنا في حتة تانية خالص خالص...انا لغاية ما زرتها اخر مرة لسه مقتنعة انها بتتخيل وكلو تأليف...بس عندي احساس ان في حاجة كبيرة في الموضوع...

من الصبح اتصلت بسمر عشان تروح معاية...وكنا قدام بيت فرح شاهين...

استقبلتنا الام كعادتا بهدوء...واول ما شافتنا قالتلانا تعالوا الصالون مش عاوزة فرح تعرف انكم هنا قبل ما خلص كلامي..
قلت بتفاؤل: خير الظاهر في حاجات مهمة
من بصتها لية عرفت ان في حاجات خطيرة حتساعدنا اوي...لقتها جابت ورقة وادتهالي...
-ايه ده حضرتك
- مش وصيتيني امبارح ارقب بليل فرح واكتب كل الي بتقوله في نومها
-صح
-شوفي قالت ايه....

بصيت للورقة....

انت خاين يا جبراان....عاوز تحبسني ليه....عذبتني ليه.....تعبانة...عطشانة.....هاتولي ريم انا عاوزة ريم....
الراجل ده لو شفتو مرة تانية حموتو....مش عاوزة سلاح في البيت....خبوا الاكل....الله يرحمك يا نصار....نصار...نصار......سيبوني في حالي.....عاوزة ارجع بيتي.....


-قلت لسمر: بصي على الكلمات المتقاطعة دي ممكن تطلعي بحاجة
-قالت الام: انا ما فهمتش حاجة....بجد انا تعبت والله...
- قربت من الام وقلتلها بحنان: معلش...صدقيني العلاج النفسي مش سهل...بياخخد وقت
-انا لو علية اخدها اخر الدنيا واهم مصحات العالم بس مش عاوزة نتفضح في العيلة انا بعيده عن كل الناس لا بروح ولا بجي مش عاوزة حد يعرف ايه الي بيحصل لبنتي وخايفة حد يسمع الكلام الفاضي الي بتقوله يقولو عليها مجنونة...
-سمر: اسمعيني يا مدام....الا قالتو بنتك مهم..لان في النوم صعب الواحد يألف...يعني ممكن هي وفي وعيها تخترع تألف ..انما في النوم دي حالة لا وعي...يعني ممكن تجزمي ان كل الي بتقولو صح...صدقيني...بنتك عندها حالة من تملك شخصية غير شخصيتها عايشة بيها ومقتنعة بيها في وعيها وعدم وعيها
-قالت ام فرح بخوف: ايه ييعني...البنت ضاعت
-قلت بصبرها: لا...اي حاجة في الدنيا ليها حل ...انا بقترح ناخدها الطبيعة نطلعها الجبل ايه رأيك
-ماعنديش مانع تمام

وفعلا طلعنا كلنا مع فرح الجبل..واخدنا شوية حاجات معانا على اساس نقنعها ان دي رحلة....اخدتهم بيت خالة ماما في ضيعة اسمها كفريا في الكورة...كلها شجر وبيتوها ريفية وجميلة...عايشة لوحدها...استقبلتنا ورحبت بينا ...فرح من اول ما وصلت ما شلتش عيني من عليها...بصاتها ونظراتها...كل حاجة...

البنت سرحت في عالم تاني..ما نطقتش...بتلف في البيت وتطلع برة ناحية الشجر...وتتأمل...جنب بيت خالة ماما...في بيت ريفي صغير...صاحبته كانت قاعدة برة بتخبز وبتعجن على التنور (بتعمل عيش زي فطير وحاجات زي دي على الحطب)قربت منها فرح وقالت..
-ممكن اساعدك...
-بصتلي ام يوسف وقالت: ازيك يا ورد لوحدك..
-اهلا يا ام يوسف لا معاية جماعة بنزور خالتي
-مين الحلوة دي(قصدها فرح)
-دي بنت صاحبتي
-رجعت فرح كررت عليها السؤال: ممكن اساعدك..
-الست احرجت وقالت: اتفضلي

راحت فرح مشمرة على ايدها..وقاعدة زي ما بيقعودو اهل القرى اما يعجنو او يخبزو ....ومسكت عجينة ولفتها في ايدها ولا اجدعها فران ....ومدت العجينة على التنور....انا ذهلت بجد..وام يوسف تبص لفرح ومستغربة...لقتها فرحت وقالت..
-ماشاءالله يا بنتي ايه الشطارة دي مين علمك...
-راحت فرح نفضت ايدها وقامت وقالت: من زمان ان كنت بخبز كل يوم الصبح...
-اه كويس...انتي ساكنة هنا يعني..
-احرجت ومسكت فرح وقلت لام يوسف : سلام نشوفك بعدين(خفت ل احسن يطور الموضوع اكتر )

دخلنا جوة وفرح قعدت عادي....وجريت على سمر وقلت..
-الحقي دي البنت بتعرف تعجن وتخبز ولا اجدعها فران
-قالت ببرود: فيها ايه عادي
-قلت بعصبية: ايه هو الي عادي....بنت عندها 8 سنين تعجن...وتخبز بطريقة فنية...مش شايفة اهلها ووضعهم...دول الخدامين في الشقة اكتر من الي ساكنينها ...بقلك عجنت وخبزت بطريقة فنية رهيبة كأنها متعودة طول عمرها على ده....
-نتكلم بعدين عيب يا ورد سايبين الجماعة لوحدهم...

رجعنا بعد ساعة تقريبا وانا عيني على فرح....بجد البنت دي حتجنني ...اول ما وصلنا البلد..جري انا وسمر عند الاستاذ خليل...اطلعه على اهم الي حصل..

اول ما دخلت مكتبه سلمت ليه وقلتله..
-دكتور خليل.....البنت عرفت تعجن وتخبز ولا حريفة...بإتقان
-بصلي وقلي:بتشكي ففي ايه
-انا ضعت بصراحة....مش بشك في حاجة
-قالت سمر: اصل ورد شايفة ان الموضوع اكبر من مرض نفسي...اما توصل انها تتقن حاجات الستات الكبار المتمرسين في الحاجات دي يعملوها يبقى مش موضوع مرض نفسي..
-قلت: انا من اول ما سمعتها بتغني لنجاة عرفت ان البنت دي مش بتعاني من مرض نفسي..
-قال الدكتور وهو بيحاول يكسر حماسي: مش يمكن شافت حد بيخبز او اتعلمت منو مش يمكن تكون ذكية بتلقط بالنظر...
-سمر: انا فكرت بده بردو
قلت باصرار:لا...الحاجات دي زي حركة الايد وازي بترفع الرغيف وتمده محتاجة خبرة طويلة...
-عاوزة تقولي ايه
-اديت الورقة للدكتور وقلت: شوف الكلمات المتقاطعة دي حضرتك...ده كلام في نومها يعني مش ممكن يكون هلوسات...
-مين قلك يا ورد...حتى الهلوسات ممكن تتملك الشخص وهو نايم
-بس فين دور الوعي لو قلنا بتخرف او بتألف دي نايمة..
-قالت سمر: ورد اعتقد ان الموضوع اكبر مننا خلينا ننسحب...
-قلت بثقة:خلوني بس الاول اتأكد من حاجة...
-ايه هي؟؟
-علياء درويش دي حقيقية ولا لا..


رجعت لدليل التليفونات ودورت كتير حتى رجععت لدليل سنة 90...مافيش...
قلت يمكن ما يكونوش فكروا في حياتهم يركبوا تليفون....اهل القرى عادة ما بيهتموش ....طب انا بدور في حاجات قديمة ليه...ماا دور في الجديد...مش قالتلي ان اسم ابنها الكبير ...كريم جبران درويش..يبقى ادور على اسمه مش يمكن يكون دلوقت عنده تليفون باسمه ولو وصلتلو حوصل للحقيقة...

وفعلا دورت على اسمه ولقيت اكتر من 50 حد يحملو نفس الاسم...
واتصلت بيهم كلهم....اول ما يردو استفسر عن اسم الام ...يقولو لا فقوم قافلة علطول...
معظم المناطق اللبنانية...لغاية ما وصلت للجنوب....

اتصلت بكريم جبران درويش....ردت بنت صغيرة..
-الو..
-اهلا...
-ممكن اكلم الاستاذ كريم..
-اه مين حضرتك..
-قوليلو ورد...
-حاضر...
-مش عارفة ليه خطر ببالي اسألها: انتي اسمك ايه
-قالت ببراءة:هند
بجد حصلتلي صاعقة...هند...صح...هند...فرح قالتلي ان حفيدتها اسمها هند...
عقبال ما جيه الاستاذ كريم يكلمني كنت في شبه غيبوبة وقلبي بيطرق جاممد...
-الو...الو..
-اه اه الو مساء الخير
-مين حضرتك
-انا الانسة ورد..انا بسأل على حد اسمو كريم جبرن درويش...
-انا كريم جبران درويش..
-حضرتك والدتك اسمها ايه..؟
-قلي وزي الي مش معبرني: ليه بقي
-لا عشان اتأكد انك الشخص الصح اصل في موضوع كده بس انا مش عارفة اذا كنت المقصود بس من اسم الام حعرف...اسم الوالدة ايه
-قلي ببرود بس صدمة لية: علياء درويش...
الجزء الرابع


اوبااااااااااااااااااااااااااااااااا.......علياء درويش حية...


انا قفلت السماعة في وش الراجل من الصدمة..فضلت 5 دقايق مبلمة..حتى يوميها ماما دخلت علية الاوضة انا كنت مخطوبة لسه ما تجوزتش ....دخلت ماما لقتني مبلمة ...قالتلي مالك..

-قلت ببرود: علياء درويش عايشة
-نعم مين دي

اول حاجه عملتها اتصلت بخطيبي اصل ما قلتلكمش انو كمان زهق من فرح شاهين علشان كل ما كنت بشوفو بكلمو عنها فكان قايلي سيبك منها دي عيلة وبتلعب بيكم فأول حاجة عملتها اتصلت بيه وانا فرحانة وبقلو..
-علياء درويش موجودة حقيقية...

واتصلت بسمر.....التانية بلمت بردو...
-الو سمر بقلك علياء درويش عايشة..
-ورد...لخبطيني بجد...
-بقلك عايشة موجودة..فرح مش بتتخيل دي حقيقة...انا متوترة مش عارفة اتصرف..
-اهدي طيب انا حاسة ان رح دي بعد ما تخف حتجننك انتي
-ما يهمش المهم وصلت لحاجة..انا حرن لاستاذ خليل فورا
-استاذ خليل سافر تركيا راجع بعد بكرة من شوية كلمتو
-قلت بذهول : نعم!!!!!!!!!!!!!!1
-اه يا ورد
-يا سلام سابنا غارقانين ومشي اعمل ايه انا طيب....انا حولع ...لازم نتصرف يا سمر..البحث ده لينا بوجوده او عدمه لازم نتصرف...اشوفك بعد ساعة نتكلم برة اوك
-ماشي

علياء درويش موجودة...طيب...تمام كده..الموضوع بقة اسخن..ودخلنا في مواضيع تانية خالص...
طيب ايه يعني انها موجودة؟؟؟؟
قعدت اضحك....منا مش عارفة اتصرف..ايه يعني موجودة..؟؟؟؟؟
معناها؟؟؟؟؟تناسخ ارواح....طب ازاي مستحيل.......روح واحدة جسد واحد...زي ما بيقول الاستاذ خليل...
طب ازاي فرح اخدت روح علياء درويش ....روح فرح فين؟؟؟
طب لو اخدتها فعلا يبقى دلوقت علياء من غير روح؟؟؟
طب عايشة ازاي؟؟؟

قبل ما اتصرف اي حاجة شفت سمر وقعدت معاها نشوف حنعمل ايه في غياب الاستاذ خليل...

حطينا انا وسمر كل حاجة قدامنا...من اول ما شفنا فرح في البيت ....لغاية الرسومات...ونجاة الصغيرة...وحادثة العجن...لغاية ما وصلنا ان علياء درويش موجودة...وحطينا خطوط عريضة...كان لازم نعرف معلومات اكتر عن علياء درويش...ساكنة فين..هي مين..ونتأكد من حاجات كتير نقارنها بلي بتقولو فرح..ونقرر بعدين نعمل ايه..

قالتلي سمر: اسمعي يا ورد انتي مش بتقولي كانت متعلقة بجدتها اوي
-اه
-طب مش يمكن تكون جدتها كانت اصحاب مع علياء درويش من زمان وحكتلها عنها والبنت حطيت في دماغها الكلام بعد موت جدتها وبتتخيله مهو سهل اوي لو ذكية تحفظ كل حاجة عن علياء دي..من جدتها...

-قلت وانا بفكر: معقولة كل ده تكون الحكاية بالبساطة
-اه يا ورد لازم نتأكد من الموضوع ده قبل اي تصرف...
-انا حرجع اتصل بكريم ابن علياء
-حتقوليلو على الموضوع
-لا حخلي يخليني اكلم علياء شخصيا


اتصلت بام فرح واخدت اسم الجدة من غير ما اقلها ليه عاوزاها...ما حبتش اعرفها حاجة قبل ما نعرف حنتصرف ازاي...

رجعت اتصلت بكريم جبران درويش...ما حدش رد..يوميها كنت انا وسمر زي الي قاعد في النار حيموت عشان يخرج....

لغاية تاني يوم وانا بحاول اتصل...واخيرا رد....
-الو استاذ كريم
-ايوة
-انا ورد الي كلمت امبارح اسفة الخط معاية قطع...
-مش مشكلة اتفضلي..
-انا اصلي معاية امانة لازم اوديها لوالدة حضرتك علياء
-امانة ايه؟
-امانة من جدتي ليها....الظاهر يعرفو بعض وقالتلي قبل ما تسافر اودي دي لعلياء درويش وقالتلي اسم جوزها وانا عمالة ادور...
-قالي اسم جدتك ايه(قولتلو اسم جدة فرح الي ماتت): اسمها نعمة علي
-لا ما سمعتش قبل كده عنها....خالص...احنا ما نعرف حد في الشمال طول عمرنا عايشين في الجنوب...
- طب ست علياء فين ممكن اكلمها؟؟
-علياء والدتي يا انسة اتوفت من سنة....
-نعم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ادي الصدمة التانية الي اخدتها....لقتني بقولوا فورا..
-استاذ كريم...في موضوع خطير لازم اشوفك واطلعك عليه في حياة او موت شخص ..لو سمحت....

اخدت عنوانو....وانا مش عارفة اتصرف ولا اقولو ايه...ولازم كان فرح تروح معاية بس سمر اقترحت انو في الاول نروح لوحدينا وبعدين تروح معانا فرح عشان نهيىء الجو ويكون استاذ خليل رجع مش نتصرف من نفسنا...

تاني يوم كنت انا وخطيبي وسمر واخوها متوجهين الى جنوب لبنان قطعنا مسافة اكتر من 200 كلم...لغاية ما وصلنا للمنطقة الريفية الي عاوزين نروحها...وصلنا لبيت ريفي جميل دلونا انو بيت كريم جبران درويش..وانا عمالة ابص شمال ويمين...وما نستش اخد معاية الصورة الي رسمتها فرح للعيلة كلها...

اول ما وصلنا استقبلنا ست عرفتنا على نفسها انها مراتو...وراها شفت بنات صغيرة الظاهر انها هند...بصيت للرسمة وبصتلها....تمام...تماام...زي الرسمة تمام....الضفاير..لون العيون..الطول....ومن الرسمة عرفت الي طلع من باب البيت انو الاستاذ كريم نفس الرسم والدقن الخفيفة والحجم...

رحب بينا من غير ما يعرف سبب زيارتنا....
دخلنا عادي وسأل وقال..
-مين الاسنة ورد
-قلت باحراج: انا حضرتك الي كلمتك
-انتو شرفتونا ايه بقي موضوع الحياة او الموت
- في بنت اعتقد انها بتشوف الست والدتك في منامها...يعني في الحلم...وبيتكرر معاها كتير...وعن تفاصيل كانت بتعيشها الوالدة الله يرحمها...
-قال بذهول: والدتي؟؟؟الله يرحمها..فين البنت دي
-- مش معانا دلوقت انا قلت اتعرف عليكم لأني انا المدرسة بتاعتها وكنت فاكرة ان البنت بتألف من دماغها بس لما عرفت ان فيه في الحقيقة حد اسمه علياء درويش تأكدت انها بتحلم صح...

(بصت لية سمر زي الي بتقولي كويس انك ما قلتليوش الحقيقة...اكيد حيطردنا ويقول دول مجانين...)

-قلي: وانا دوري ايه
-انا بس عاوزة اعرف شوية تفاصيل عن الوالدة اشوف كانت ساكنة فين طباعها ظروف حياتها..
-بصلي زي الي ما عجبوش الكلام فتدخلت سمر وقالت: استاذ كريم انا عارفة ان دي خصوصيات بس صدقني الموضوع حيساعدنا اوي في علاج البنت لأن اهلها فاكرينا مجنونة وان الاحلام دي مش صحيحة...
-هز براسه وقال: وانا ممكن اساعد ازاي
-قلت بحماس: بس جاوبني على شوية اسئلة ووريني المكان الي عاشت فيه علياء درويش..
-ماشي هو البيت بعيد شوية عن هنا عقبال ما نشرب حاجة نروح...
-طب جاوبني على الاسئلة دي..
-اتفضلي..
-هي والدتك اتوفت ازاي؟؟
-مرضت وماتت في سريرها...
-والدك جبران درويش فين؟؟
-مات....قبلها بسنة...
-ازاي؟؟؟

-بردو مرض ومات..
-قالت سمر: عفوا على السؤال هي والدتك كانت بتسمع نوع من الموسيقى تحب حد من المطربين
-اه .....كانت تسمع لنجاة بعض الاحيان...
-ابتسمت ابتسامة نصر وقلت: هو والدك ما ااتجوزش غير والدتك
-لا اتجوز من بنت صغيرة وللاسف امي اتقهرت كتير واتعذبت اوي...
-هو حضرتك ابنها بس ولا في حد تاني؟؟؟
-لا في ريم وكمال ....
-قلت بثقة: ونصار؟؟؟؟؟؟؟
-فتح عينيه بذهول وقال: تعرفي نصار ده جوز اختي الي مات في حادثة عربية..



الجزء الخامس
قبل الاخير

نصار...طلع جوز ريم الي مات في حادثة عربية..معاها حق فرح شاهين...

اخدنا بعدين كريم لبيت علياء الي مقفول من يوم ما ماتت لانها عاشت فيه لوحدها في الفترة الاخيرة..
تخيلو يا جماعة اني قدام البيت شفت زي فرن صغير ده الي بيستعملو عشان يخبزو بيه العجين بتاع الفطير المدور..اول حاجة سألتها لابنها.
-هي ماما كانت بتعرف تعجن
-قلي بسرعة: ياههههههههه دي متخصصة في الحاجات دي ...تخيلي كانت كل الضيعة تحب تاكل من خبزها...محترفة في رق العجين ومده كان الكل يحب يتفرج عليها وهي بتعمله...

قلبي دق بسرعة وبصينا لبعضنا انا وسمر زي الي مش مصدقين....وافتكرت فرح يوم ما رقت العجين باحتراف ايام ما اخدتهم عند خالة ماما...

يعني انا افهم ان ممكن تكون روح علياء في فرح بس التصرفات يا جماعة..التصرفات..............نفس التصرفات والحرفية المظبوطة..

فتح باب البيت...دخلنا...في صورة جوة البيت متعلقة على الحيطة....
صورة العيلة كلها...

حتذهلوا يا جماعة بجد حتذهلوا....الصورة المتعلقة على الحيط في ناس قاعدة وناس واقفة وبتراتبية معينة...
فرح راسمهم هما نفسهم بنفس الترتيب ونفس الطول والاحجام وزي ما هما ناس واقفين ناس قاعدين....
مسكت الصورة الي رسماها فرح وحطيتها تحت صورة العيلة المتعلقة على الحيط وبصيت لكل الي معاية.....
قعدوا يطلعوا في الصورتين بذهول...
قام كريم فاتح بقة وقال: ايه ده؟؟؟منين الرسمة دي
قلت وانا عيني بتدمع: دي رسمة فرح شاهين...
قرب واخد الصورة مني وعنيه هود دمعت وقال: انا عاوز اشوف البنت دي ....

قبل ما نروح طلبت اني ادخل اوضة علياء درويش الي قال كريم انها ماتت على سريرها من المرض...
المفاجأة التانية كانت بقي ان الاوضه كلها مدهونة باللون الاخضر...
بلعت ريقي وقلت: هي الاوضه ليه مدهونة كده
-قلي: الوالدة طلبت كده لانها اما مرضت بطلت تقدر تطلع برة البيت وكانت بتحب الاشجار والطبيعة فطلبت نعملها باللون الاخضر عشان ما تبعدش على الجو الاخضر الي برة.....
قربت من سريرها وقعدت المسه....ودولابها ....وحاجاتها الصغيرة....في جنب السرير...مسبحة....سألته..
-لمين دي؟؟
-دي لماما كانت ما بتفرقاهاش قبل موتها بتسبح بيها ربنا
-ممكن اخدها معاية
-اه اكيد...
-حردها صددقني المرة الجاية حتلاقيني هنا مع فرح شاهين...
-يا اهلا بيكم...
قبل ما اروح قلتله..
- هي علياء درويش كانت بتحب والدك؟؟؟؟
-ضحك ضحكة يأس وقال: عمرها...خاصة بعد ما اتجوز عليها....
-قلت بثبات: الي اتجوزها اكيد كانت يا جارتكم يا الشغالة عندكم
-قلي وهو مصدوم: عرفتي ازاي...صح كانت الشغالة عندنا...
-ضحكت بلا مبالة وقلت: واكيد والدتك ...(سكت )
-بصتلي سمر زي الي بتقلي اوعي تنطقي ......بس ما همنيش ....وقلي: قصدك ايه...كانت والدتي ايه
-شافت خيانة قبل ما يتجوزها ابوك...
-قرب مني زي الي عاوز يضربني: انتي عرفتي ازي مين قلك جبتي الكلام ده منين...
-قمت قلت مقطع من اغنية نجاة: لا تكذبي اني رأيتكما معاً...عيناكي في عينيه...شفتاك في شفتيه..لا لا...لا تكذبي...
-لقيته حط ايده على عينيه وبدأ يبكي...... وقال: امي اتعذبت اوي قبل ما تموت...اوي...
سبناها....وانا في العربية ما حطتش منطق زي ما بيقولو..وعيني بتدمع يا جماعة صدقوني مش عارفة ليه..معقولة ده..ولا في الافلام..ده انا لو خشيت فيلم رعب كان يمكن اقول خيالات هبلة...بس انا في الواقع...الكل يكلمني وانا بقلهم..
مستحيل..مستحيل..مستحيل..

بليل....قعدت في اوضتي لوحدي...في ايدي مسبحة علياء درويش....ما نمتش وهي في ايدي....
الصبح....كان الدكتور خليل جيه.....
اطلعناه على كل الي حصل....وكان متفاجىء ومذهول...وصمم يروح معانا ومع فرح عشان نراقب ايه الي حيحصل اما فرح تشوف كل ده بعنيها...

رحت انا وهو وسمر بيت فرح شاهين...استقبلتنا الام وشرحنالها الوضع الي حصل...
وقفت وضربت بأيدها على وشها..
-انتم ايه الي بتقولو ده لالالالا قولو كلام غير ده ارجوكم..
-سمر: والله كان نفسنا بس حقيقة الي بتقولو فرح حقيقة...
-طلعت من شنطتي مسبحة علياء درويش وادتها للام وانا بقول: شوفي دي...مسبحة علياء دروويش....
-مسكتها وهي مرعوبة وقالت: لا....يعني بنتي ايه...انا مخلفة مين؟؟؟ يعني ايه اشرحولي...بنتي دلوقت مين...ازاي ...طب ازاي...يا جماعة حد يقلي حاجة..
-قال الدكتور خليل: يا مدام اهدي...اسمعيني انا مش حقدر اصرح بالحالة غير اما اشوف ردة فعلها اما تروح معانا بيت علياء درويش ....بععدين حقلك تصوري وما تخافيش ما تخافيش...صديقين بنتك عندها قدرة ذكاء رهيبة في دماغها..انا دلوقت مش قادر اشرحلك..خليني بس اشوفها وهي في بيت علياء درويش..
-قالت برعب: قصدكم ايه حتروح هناك,,,,,لالا...اخاف يحصلها حاجة ووالدها مش موجود اصلا....

قعدنا ساعة نقنعها بضرورة ان فرح تروح معانا.....لغاية ما اقتنعت على اساس تقول لوالدها ....
اتصلت بيه وكلم الدكتور خليل واطلعه على كل حاجة..وطلب ان فرح ما تروحش لاي مكان قبل ما يجي خلال يومين فورا....
قلنا الي استنى الوقت ده كلو مش حيستنى يومين...ماشي....

دخلت اوضه فرح قبل ما نروح....لقتها قاعدة بتقرا في كتاب...
قلتلها: ازيك يا فرح...
-كويسة..
-عارفة جبتلك ايه
-قالت بهدوء: ايه
حطيت المسبحة في وشها....لقتها بصت عليها ..اكتر واكتر...اكتر واكتر....راحت قايممة...واخدها مني....بصت ليها كويس....ومسكتها وقعدت تسبح ربنا بيها يا جماعة...بهدوء رهيب....

قلي الدكتور بهمس: سيبوها خلاص...

وفعلا سبناها....وروحنا على اساس يجي والدها بعد يومين ونروح كلنا بيت علياء من تاني...
كان الانتظار ما تتخيلوش عامل ايه معانا ومعاية انا شخصيا....

وجيه و الدها وجيه اليوم الي نروح فيه...كانا في عربيتين...صممت اني اكون جنب فرح عشان اراقب نظراتها واحنا بنوصل...

وكنت مستعدة لاي حاجة...مع فرح شاهين
الجزء الاخير


يا جماعة بجد احساسي وانا في العربية جنب فرح واحنا رايحين بيت علياء لا يصوف..شيىء من الرهبة والخوف...يعني تخيلو صعوبة الموقف..البنت رايحة المكان الي بتقول انها منه..وليها اولاد واحفاد وبيت...يعني ممكن يا تتصدم..يا تتجنن اكتر..يا تنهار...في اكتر من احتمال...بس الوضع العام يدل ان الامور ماشية كويس...

انا كانا كل ما قربنا اكتر من المنطقة قلبي يدق اكتر واعرقققققققققق كأني رايحة امتحان صعب...وخاصة ان على عاتقنا انا والاستاذ خليل وسمر كان كل المشوار لان الاهل كانو خايفين اوي ومش عاوزين بنتهم تتعرض للموقف فده..فربنا يستر...

كنا كل ما قربنا اكتر فرح تتنفس بحرية اكبر كأنها رايحة مكانها يا جماعة...تخرج راسها من الشباك كأنها عاوز تتطير لهناك..لعلياء درويش.....


وصلنا وقفنا قدام بيتها....كان الكل متجمع...كريم وكمال وريم والاحفاد....بإشارة من الاستاذ خليل لكريم فهمه انو ما حدش يتكلم ...

سبناها\ حنشوف حتعمل ايه خاصة انها ما تعرفش هي جاية فين....عشان كل حاجة تكون طبيعية
لقيتها بصتلي وضحكت زي الي بتقلي(شكرا انك جبتيني هنا)
ووقفت قدام ابناء علياء وقالت..
-انت كريم ابني...وانت كمال..وانتي ريم..وده جبران..ودي هند...
حطيت ايدي على راسي وكلنا بصينا لبعض.....

دخلنا وراها...اتوجهت فورا اوضة علياء....قعدت بهدوء على السرير...وحطت راسها على المخدة..غمضت عنيها...وطلعت المسبحة من جيبها وسبحت ربنا....

لقينا كريم بيبكي..بيبيكي يا جماعة ويقول..ماما كانت في الوضعية دي قبل ما تموت...

لقينا ام فرح بتصرخ وتقول..: يعني بنتي ماتت..فرححححححححححححححح
بس فرح فتحت عنيها...وبصت للكل..وبجد راحت في غيبوبة...

ما فقتش...ما فقتش يا جماعة.....اضطرينا نرجع...اخدناها المستشفى وامها بتنوح وتقول بنتي مماتت....

وانا اتوترت وحالات...الا الاستاذ خليل..بصلي وقلي..(حترتاح) المشكلة انتهت...
حترتاح ازاي مش عارفة...بس انا شايفة الوضع متأزم خالص....

بعد 5 ساعات فاقت فرح وكلنا حواليها طبعا الا ابناء عليا الي فضلوا هناك....فتحت عنيها ونادت على امها...
وبتقول: في ايه يا ماما بتعيطي ليه مالك ....

بجد كأن البنت في عالم تاني وصحيت منو...قمت بشكل غير واعي بدل ما نادي عليها بفرح ناديت علياء..
-علياء...
-بصت لية وقالت: مين علياء؟؟؟؟؟؟؟؟

بصلي الاستاذ خليل وضحك....ضحكت انتصار...

كان يوم رهيب وواقعة اغرب يا جماعة
اخدت مني جهد كبير بس انتهت على خير.....

بعديها قعدنا انا وسمر والاستاذ خليل...واتكلمنا في كل حاجة....ودلوقت حفسرلكم كل كلمة قالها الدكتور خليل بالضبط عن حالة فرح....


الكل افتكر يا لبسها جن يا تنساخ ارواح يعني روح علياء جت فيها يا مجنونة...انما الحقيقة هي كالتالي....


عارفين الراديو؟؟اه الراديو..وانتم بتسمعو راديو ازاي؟؟
موجات الصوت تتلقط من الهوا وتجي الراديو ونسمعها من خلال جهاز معين...
هو ده الي حصل مع فرح شاهين....
ازاي؟ حقلكم....


عقل كل انسان يا جماعة عامل زي الراديو..اي حاجة بنفكر فيها او بنقولها بتضيع في الفراغ...وجوا العقل حاجات زي حاجات عصبية معينة عامل زي اشكال صغيرة لازم حاجات تطبق عليها عشان توصل ....

وربنا خلق الحاجات دي بين الناس عشان يحسو ببعض والا كلمة احساس جت منين
ودي منلاقيها بين الام وابنها الاخ واخته التؤام...بيحسو ببعض اوي لو حد حصلو حاجة تلاقيه التاني يحس علطول....

وفي ناس عندها قدرة تلقط حاجات كتير من الهوا وتقلها وتعرفها...زي الي يعرفو حيحصل ايه بعد شوية..او يحسو ان في حد جي..او حيحيصل كذا...

موجات عقلهم طبقت على موجات عقل حد تاني فعرفوا بيفكر في ايه نفس الكلام الي حد تاني قالو من غير ما يعرفوه يا جماعة....

ده الي منسمي توارد الخواطر...ياما ناس تقول نفس الجملة مع حد في نفس الوقت...او يدندنو اغنية يلاقو بعد شوية حد بيغنيها ما يعرفهوش...

ده الي بقولو بالضبط وده بيحصل معاكم كلكم انما بدرجات معينة على حسب موجات عقولكم..وعلفكرة الحاجات دي بتذداد مع الحب..يعني لو حبيتي حد قوي..موجات عقلك تركو معاه جدا..وتتابعو...وتلقط الي بيفكر بيه


والحجات دي مكن تكون على مسافة معينة 10 امتار او اكتر...بس في حالات الذكاء ممكن تبقى فوق 200 كلم زي ما حصل مع فرح او بلدين مختلفين...

في حدودتة عن شخصين اصدقاء اوي كل واحد منهم في بلد...الاتنين كتبو على ورقة في نفس الوقت حاجات وكلمات غير مفهومة بنفس الطريقة ونفس الحروف وحاجات غير مفهومة على الاطلاق وده من زمان اوي...وده العلماء فسرو بتوارد الافكار او موجات العقل المتطابقة...موجة تطير في الهوا وتيجي تطبق على عصب في دماغي وبكده اقول الي حسيت بيه من غير تفكير..

ده الي حصل مع فرح شاهين يا جماعة..البنت ذكية...اوي اوي..حالة الحمى الي جتلها متطابقة مع حالة الحمى الي صادفت علياء درويش....في الفترة دي كل الي كانت بتفكر فيه علياء درويش...جيه وطبق على موجات فرح العقلية في نفس الظروف ونفس الازمة بتاعتههم....خاصة ان توارد الافكاربيقي قوي وسريع اوي في الازمات زي المرض والحزن لان ساعتها العقل والاحساس يكون في اوج حركته والاعصاب والموجات قوية اوي اوي ممكن تروح مسافات....

والي حصل مع فرح انها وصلها من علياء مش بس افكار كمان صور معينة..لان علياء في عز مرضها وحزنها كانت بتفكر قبل ما تموت بكل حاجة حصلتلها خلاص حياتها.... اولادها احفادها خيانة جوزها ليها....حبها للعجن...كل حاجة....وصلت لفرح..وفضلت في دماغها ونفذتها اما صحيت من الحمى بتاعتها بعد وفاة جدتها....لان وقت الحمى الي كانت فيه فرح هو نفس الوقت الي كانت علياء فيه على فراش الموت..الظروف كلها مع ذكاء فرح وقدراتها العقيلة ال غير عادية هيأت ده...

دي الحالة يا جماعة.....بجد..ربنا خلق الانسان بقدرة رهيبة....رهيبة...احنا عندنا عقل يفوق الخيال بالقدرة بتاعته..
ما اقدرش اقول في الاخخر غير
سبحان الله..
وعلفكرة البحث ده خدت فيه وسام التميز في الجامعة انا وسمر....وكنا اول ما لفت انتباه الطلبة للموضوع ده
الي سمي في ما بعد(الاستقبال)


اه علفكرة فرح رجعت طبيعية اوي اوي ونسيت الفترة دي من حياتها كلها.....

النهــــــــــايه

احباب القمر
12-22-2013, 10:29 PM
صراحة م قرأت القصة كاملة لكن اخذت رؤس إقلام
فرح فعلاً بطلة وتستحق من يكتب عنها بالرويات والمدونات ,, صبرت وجاهدت وتحملت متاعب الحياه
مع ان قلبها رهيف ولها من الأولاد والأحفاد م زاد وبارك .
ف هنئياً لتلك الطفلة البريئه التي لايتجاوز عمرها عمر الزهور وشكراً لناقلة هذه القصة المُعبره

ذكريات
04-24-2014, 11:09 AM
يعطيك العافية

طويله القصه ما قصرت

سلمت يداك
وسلمت مجهودك الرائع

عساك ع قوه

بانتظار كل ما هو جديدك

ودي~

نبض القلوب
04-25-2014, 02:02 PM
سَلَمِتْ أٌنآملِـگ عَلَى الـآنتقآء آلمميٍـز
لـآحُرمنًآ آلمولى هًذآ الهطًول آلجمَيـٍل
لروَحِـگ گـلً آلـوَد
محًبتيٍ وآحتَرآميٍ
http://sl.glitter-graphics.net/pub/1648/1648986sps8y5r8ke.gif

عدلات
12-27-2014, 06:12 PM
كتيييييييييير حلوة جداااااااااااااا